A fickó fakanállal

... mindig kifőz valamit

Egy majdnem tökéletes körözöttes pogácsa

2015. november 20. 03:02 - A fickó

Amikor először készítettem ezt a pogácsát, akkor még csak simán túróval készült és csak egyféle lisztből. Az interneten találtam is több túróspogácsa receptet, amikből az idők folyamán el is készítettem párat, de igazából egyik sem jött be 100 százalékosan. Főleg az állaguk nem tetszett, mert amúgy finomak lettek, de túl tömörek is egyben. Az élesztős verziók jobbak voltak. Aztán elkezdtem kísérletezni a lisztekkel és rájöttem, hogy teljes kiőrlésű liszt mindenképp kell bele, de csak azzal túl „fűrészporos” szájérzetű lesz, kell hozzá sima liszt is. A hűtőben pihentetés/kelesztés is nagyon fontos és immár három órát tölt a hűtőben átgyúrás, hajtogatás és kiszaggatás előtt. Jó lett, egy ideig így készítettem, mígnem egyszer kitaláltam, hogy ha már túró, legyen az ízesített, mint a körözött, mert azt nagyon szeretjük.

korozottes_pogacsa2.jpg

Aztán már ez lett a kedvenc, erőteljes ízével, már-már töpörtyűs pogácsára emlékeztető zamatával. Legutóbb viszont, amikor készítettem egy dupla adagot, nem volt elég BL55-ös lisztem és ezért egy részét félfogós lisztel helyettesítettem. Szerencsére mértem és felírtam a liszt mennyiségeket és milyen jól tettem, mert az eddigi legjobb állagot sikerült elérnem most, mintegy véletlenül. :) A fotón egy régebbi változat látható, a három lisztes, hűtőben tovább kelesztett (lásd a lenti recept) változat levegősebb és magasabb is lesz, ezért célszerűbb csak 1,5-2 cm vastagságúra nyújtani a tésztát szaggatás előtt, mert vagy 4 cm-re nőnek sütés közben és könnyen eldőlhetnek. A fűszerekkel, főleg a paprikával, lehet bővebben is bánni, jót tesz neki. Summázva, ez így már nagyon jó lett szerintem, evése abbahagyhatatlan, sör vagy akár bor mellé nem is tudnék jobbat elképzelni. :) Nagyon könnyű elkészíteni.

Hozzávalók az alap adaghoz:

  • 125 g BL55-ös búzaliszt
  • 75 g félfogós BF55-ös búzaliszt
  • 100 g teljes kiőrlésű BL200-as búzaliszt

A pogácsa állaga a használt lisztek minőségétől függően változhat. Legutóbb a teljes kiőrlésű liszt Wessex Mill, a félfogós Nagyi Titka volt. A BL55-ös egy részét, mivel pont elfogyott, olasz 00-ás pizza liszttel helyettesítettem, és nagyon jó lett így is a pogi. :)

  • 150 g teljes tejből készült zsíros túró (Pusztaszabolcsi)
  • 100 g juhtúró (Garabonciás)
  • 1 picike vöröshagyma (makói bronz) lereszelve (Microplane reszelővel a legjobb)
  • 1-2 púpozott teáskanál fűszerpaprika (pl. bezdáni Kiss paprika, én ezt használtam)
  • kevés frissen reszelt szerecsendió
  • 1 kk enyhén pirított, majd mozsárban tört kömény
  • 200 g vaj (lágyra melegítve)
  • 1 szabadtartású tyúk tojása
  • 14-15 g friss élesztő
  • 50 ml langyos tej
  • ½ kk cukor
  • 12 g só

a pogácsák lekenésére, illetve a tetejükre:

  • 1 szabadtartású tyúk tojása 1 teáskanál tejföllel kikeverve
  • a pogácsák tetejére magok ízlés szerint (kömény, szezámmag), esetleg reszelt érett cheddar sajt

A cukrot langyos tejben elkeverjük az összemorzsolt élesztővel és hagyjuk felfutni. A kétféle túrót a reszelt hagymával és a fűszerekkel összekeverjük/törjük (én krumplinyomóval szoktam alaposan összenyomkodni, homogenizálni). A liszteket, az élesztős tejet, a puha vajat, a tojást és a sót egy keverőtálban alaposan összegyúrjuk kézi erővel vagy robotgéppel. Kissé ragacsos, de nagyon illatos tésztát kapunk, amelyből gömböt formálunk. A felületét kissé belisztezve egy másik tálba esszük és a hűtőbe toljuk legalább három órára. A hűtőből kivéve a kissé megkelt, repedezett tésztát lisztezett deszkán, vagy még jobb, ha szilikon lapon átgyúrjuk, hogy szép sima legyen. Ezután kb. 8 milliméter vastag téglalapra nyújtjuk és vékonyan átkenjük a tejfölös tojással, majd feltekerjük. Ez jelen esetben a „hajtogatás”, végül 1,5-2 cm vastagságúra nyújtjuk lisztezett alapon és 4 cm körüli (ez az optimális méret) pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk, minden pogácsa előtt lisztbe mártva. A tetejüket a tejfölös tojással megkenjük és ízlés szerint magokkal vagy sajttal megszórjuk. Sütőben 200 °C-on 20 perc alatt megsütjük. Ez az időtartam a sütőtől is függ, pl. légkeverés-e, de a lényeg, hogy úgyis látjuk, mikor lesz szép színük és mikor kell kivennünk. Langyosan már ehető, de addig már alig bírjuk ki. :D

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://afickofakanallal.blog.hu/api/trackback/id/tr78093164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2015.11.20. 23:20:40

Valahogy a tepertős pogácsa ugrott be róla.

Füstölt sprotni olajban 2015.11.21. 13:29:26

Szinte a számban érzem az ízét, mikor gyerekkoromban nagymamám digitális patikamérleggel mérte ki a három (néha öt) féle lisztet a pogácsához az indukciós sparhelt mellett.

A fickó 2015.11.21. 15:49:54

@Füstölt sprotni olajban: Az is baj, ha pontos egy recept, az is ha nem - hol hát az igazság? Sokan használnak ízlés szerinti lisztkeverékeket süteményekhez, pogácsákhoz és így tovább. Sütni-főzni tudó emberek tudják, hogy a különféle lisztek más és más tulajdonsággal bírnak, másként befolyásolják a kész termék ízét állagát. A leggyakoribb amikor a sima lisztet teljes kiőrlésűvel keverik, ez egészségesebb is. Ezúton is elnézést kérek azoktól akiket esetleg zavar az igényességem, vagy a pontosabb receptleírások, de ezeken továbbra sem fogok változtatni. :)

Füstölt sprotni olajban 2015.11.21. 17:51:54

@A fickó: nem zavar ha pontos egy recept, sőt.
süti beállítások módosítása