A fickó fakanállal

... mindig kifőz valamit

Mangetout

2021. július 05. 12:40 - A fickó

Kertem zöldségei I.

A mangetout egy delikát zöldség francia neve. :) Kiejtése „manzstu”, ami nem más, mint egy hüvelyestől (mindenestől) ehető zöldborsó, ami nagyon nem tévesztendő össze a zsenge, még meg nem szemesedett hagyományos zöldborsóval. Ezekből a speciális fajtákból hiányzik a rostos cellulózhártya a hüvely belső faláról. Nevezik cukorborsónak, hó borsónak is, tehát nem attól cukorborsó egy zöldborsó, hogy édes fajta. A sugar snap pea is hasonló borsó, de ezt hagyhatjuk teljesen beszemesedni és ugyanúgy héjastól használjuk fel. Pattanó hangot ad, amikor eltörjük (snap), nagyon macerás kifejteni, mert törik összevissza, de ez nem is arra való. Mindegyik fajta felhasználható ázsiai vok ételekhez, köretekhez, salátákhoz, Én a reggeli omlettembe is teszem őket, finom borsó ízűek és kellemes ropogósak. Az ilyen borsó elkészítése nagyon egyszerű. Lobogó vízben kell blansírozni (30 másodperc), majd jeges hideg vízben röviden lehűteni. Vajon vagy olívaolajon is el lehet készíteni néhány pillanat alatt, meg is lehet kissé pirítani. Kedvenc köretem például hal mellé hollandi mártással. Lehet rizsbe, quinoába keverni, tempurálni, tényleg csak az ember képzelete szabhat határt. Tilos viszont megfőzni, mert kifakul, ízét veszti, teljesen elplöttyed. Tehát hosszan főzni, pláne savasabb közegben, nem szabad (ez a legtöbb zöld zöldségre igaz), mert a klorofill molekulákban lévő magnézium ion kiszabadul, a helyébe hidrogén ion kerül és feofitin molekulákká alakulnak. Ez okozza sárgás barnás színt, illetve az ízváltozást.

mangetout_termes.jpg

Nálam a zöldborsó spárgai magasságokat ér el, ami a finomságát illeti. Ez év hűvös tavasza kifejezetten kedvezett a borsó rajongóinak, nem úgy, mint pl. a 2019-es. Borsót még lehet találni a piacokon, de csak a friss, zsenge max. előző délután, este szedett jöhet szóba. A borsó cukortartalma eszeveszett sebességgel alakul át keményítővé. Az öreg, több napos borsó egy vicc, akkor már tényleg inkább a mirelit.

Rossz hírem van viszont azoknak, akik rágerjednének ezekre a mangetout-félékre, mert ezek nem igazán kaphatók nálunk, sem a boltokban, sem piacokon. Egy-két ázsiai bolt tart, de az rendszerint Dél-Afrikából utazik be és messze nem ugyanaz, mint a frissen szedett. Egyszer megkérdeztem egy termelőt, hogy mi az oka, hogy nincs a piacokon, hiszen egyszerű termeszteni. A termelő azt mondta, nincs súlya, nem lehet jól eladni, meg nem is nagyon keresik.

mangetout_virag.jpg

Adva lenne egy szuper és egyben finom és nagyon egészséges zöldség, de nem kell a kutyának sem. Magas ásványi anyag és vitamintartalom kiegészül a jótékony élelmi rostokkal, de nem kell.

Tény, hogy az ára a kifejtőborsó árának legalább a négyszerese lenne, de nem kell annyi belőle és a szezonja is rövidke. Én magam termesztem, mert nagyon szeretem. Én a borsótól szokatlan módon, nem helybe vetem, hanem palántázom ezeket a növényeket, cserepenként 5-6 magot vetek. Kiültetés után 50-55 nappal már szedtem. Szerencsére még a melegedés első hetében le is termett, mivel idén kissé későn ültettem ki őket.

Ha valaki szeretné termeszteni, az alábbi fajtákat ajánlom Carouby, Giant Sugar, mindkettőhöz növényháló kell, mert bazi magasasra nő (1,5-2 m), főleg a Carouby. :) A sugar snap pea nem nő ilyen magasra, sőt törpe változata is van, de idén ilyet nem vetettem. A Carouby hatalmas, tenyérnyi hüvelyeket terem, a Giant Sugar viszont édesebb.

mangetout_carouby.jpg

Néhány éve úgy gondoltam, hogy mivel nem jutok hozzá igazán jóízű friss zöldségekhez, pláne engem érdeklő különlegességekhez, úgy döntöttem termeszteni fogom őket. Természetesen vegyszer és műtrágya mentesen. Az évek során rengeteg termesztési tapasztalatot szereztem és ennek tudatában bátran kijelenthetem, hogy attól, hogy valami zöldség bio, vagy nap érlelte, még nem feltétlenül finom. Ha van olyan fajtánk, ami nagyon jóízű, akkor sok természetes tápanyaggal és a növény igényeinek megfelelő vízzel, hőmérséklettel, talajjal, talajhőmérséklettel és fénnyel nyert ügyünk van. Ha ezek közül akár csak az egyik is hiányzik, nem lesz igazán jóízű a termés. Szobában termesztő sátorban is, neveltem már ugyanabból a fajtából télen finomabb paradicsomot, mint ami nyáron szabadföldön termett ….

A hideg tavasz, egy jégverés, nagy meleg és szárazság ellenére idén is szép a kertem, de ehhez be kellett vetnem biostimulánsokat, levéltrágyákat (pl. kálcium pótlás) szerves tápanyagokat és rengeteg vizet kicsepegtetve. Sajnálatosan nehezen indultak meg a palánták a kiültetés után, de szerencsére a termesztő sátraimban speciális tápkockákban és földben nevelt erős gyökerű palánták most is állták a sarat. A melegedés a növények számára igen jól jött, a vízhiány kevésbé, de ez pótolható. A cukkinit és az uborkákat már két hete kilószámra szedem, padlizsánok, paprikák is beindultak, a koktél paradicsom is elkezdett érni. A chili is nagyon jó lesz idén, szeretik a meleget, ha kapnak mellé elegendő vizet és tápanyagot.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://afickofakanallal.blog.hu/api/trackback/id/tr5316613292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása